Kunstcollectief Muiden & Muiderberg

Kunst Café

26 december, 2013 | Reageren uitgeschakeld

Kunstcafe 25 mei 2018

 

Volgende data Kunstcafés – lezingen in 2018:
12 oktober – ntb onderwerp.
Tot een volgende Kunstcafé.
Hartelijke Groet Kunstcafécommissie

 

 

Op 9 maart 2018

Werd onze eerste lezing van dit jaar gehouden door Krzyzstof van “Bureau Boeiend”
onderwerp was: Pyke Koch

Pyke Koch[1]

Het Centraal Museum in Utrecht biedt nu een uitgelezen kans om de machtig interessante kunst van Pyke Koch in een overzichtstentoonstelling te bekijken. Pieter Frans Christiaan Koch (1901-1991) was een van de meest begaafde twintigste-eeuwse Nederlandse schilders, maar wel een met een omstreden hang naar het nationaalsocialisme. En dat zie je in een deel van zijn werk zeker terug.

Koch kwam in 1920 naar Utrecht om rechten te studeren, maar brak de opleiding kort voor voltooiing af om kunstenaar te worden. Zijn eerste schreden in de schilderkunst waren geïnspireerd door het surrealisme en dada. Al snel daarna bekwaamde hij zich in figuratieve en zeer exacte composities, vaak met een nogal geheimzinnige of zelfs dreigende lading. Zo hangt er op een nachtelijk tafereel met een openbaar urinoir een op zijn minst beladen sfeer.

Politiek gemotiveerd zijn een zelfportret met zwarte band uit 1937 en een portret van zijn vrouw (zie afbeelding). Verder zien we schilderijen met zijn idool, de actrice Asta Nielsen en verstilde taferelen die, zoals Koch zei ‘wel mogelijk maar niet waarschijnlijk zijn’. Het is een rijke lezing waarin de kunst van Koch is aangevuld met werk van zijn tijdgenoten.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uit onze rijke lezingenhistorie

Vrijdagavond 17 november 2017 organiseerde het Kunstcollectief Muiden/Muiderberg in haar serie Kunstcafé een lezing over:

Albrecht Dürer –

Meester van de Duitse Renaissance

De lezing werd verzorgd door: Drs. Patricia Huisman, Kunsthistorica.

DurerAlbrecht Dürer,
Met de kunst van Albrecht Dürer (Neurenberg, 1471 – 1528) komt de Renaissance in Duitsland tot volle bloei. Niet alleen verwierf hij roem als schilder en tekenaar, maar ook zijn grafische werk werd zeer gewaardeerd in heel Europa. Daarnaast schreef hij een traktaat over kunsttheorie, over de ideale proporties en over de rol van wiskunde en perspectief in de kunst. Dürer verwierf deze kennis mede dankzij zijn reizen naar Italië. Daar bestuurde hij de architectuur en kunst van de Oudheid en werd hij beïnvloed door de grote meesters van de Italiaanse Renaissance. Hij had ook contact met Vlaamse en Hollandse kunstenaars, waaronder de jonge Lucas van Leyden en was bevriend met de geleerde Erasmus.Kortom, Albrecht Dürer was een homo universalis: de ideale Renaissance-mens die breed ontwikkeld is. Wat opvalt aan zijn schilderijen is dat hij de eerste Duitse kunstenaar was die zelfportretten maakte, naast de opdrachten die hij kreeg. Hieruit spreekt een nieuw en sterk zelfbewustzijn, hetgeen voor een schilder in die tijd nog vrij ongebruikelijk was. Het laat zien hoe modern Dürer was, naar Noord- Europese begrippen. Ook was Dürer één van de eerste noordelijke kunstenaars die levensgrote naaktfiguren schilderde, in de vorm van twee panelen met Adam & Eva. Een prent met hetzelfde onderwerp werd zeer goed verkocht en strekte kunstenaars in heel Europa tot voorbeeld. Andere succesvolle prenten zijn ‘De ridder, de dood en de duivel’ en ‘De vier ruiters van de Apocalyps’. Als tekenaar tenslotte was Dürer een meester in het observeren en het vastleggen van de werkelijkheid. Zijn gedetailleerde tekeningen van handen en gezichten verraden een sterk ontwikkeld waarnemingsvermogen, en natuurlijk het talent om dat alles vervolgens te vertalen in verf. Nieuw in die tijd was dat ook de natuur naar de waarneming werd vastgelegd door Dürer. Zijn landschapsaquarellen zijn waarschijnlijk buiten gemaakt, terwijl hij op reis was, en niet in het atelier. Het is heel indrukwekkend hoe de haas, die Albrecht Dürer meer dan 500 jaar geleden wist te vangen op papier, vandaag de dag nog altijd snuffelend op ons aaien lijkt te zitten wachten!

——————————————————————————————————————————————————-