Kunstcollectief Muiden & Muiderberg

Kunst Café

26 december, 2013 | Reageren uitgeschakeld

Kunstcafés – lezingen in 2018:
Kunstcafe 5 oktober
5 oktober – “Escher” .

De kunstenaar Maurits Cornelis Escher spreekt nog altijd sterk tot de verbeelding. De tentoonstelling “Escher op reis” in het Fries Museum in Eschers geboorteplaats Leeuwarden overtreft alle verwachtingen en is nog tot en met 28 oktober te zien. Escher staat bekend om zijn grafische werk waarin hij speelt met wiskundige principes en bijna betoverende voorstellingen waar men uren naar kan kijken. Deze wonderbaarlijke afbeeldingen zorgden ervoor dat Escher vanaf de jaren zestig werd gezien als een belangrijke invloed op de populaire cultuur. Diverse modeontwerpers en filmmakers hebben zich door de kunstenaar laten inspireren.

Tijdens de lezing zal kunsthistorica Diana Kostman u meenemen langs het oeuvre en leven van Escher vanaf zijn vroege periode onder invloed van zijn leermeester Samuel Jessurun de Mesquita, via zijn Europese reizen waar hij geïnspireerd werd door het Italiaanse landschap en Moorse decoraties tot aan zijn latere op de natuur geïnspireerde werken die hij in Baarn maakte. Zij zal ook ingaan op de invloed van Escher op de moderne kunst en populaire cultuur.

Diana Kostman studeerde Kunstgeschiedenis en Algemene Cultuurwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. In 2006 is zij haar eigen bedrijf Artemis Omnibus gestart, gespecialiseerd in kunsthistorische cursussen, lezingen en rondleidingen. Samen met haar partner IJsbrand van Dijk, organiseert zij het project Artelicious waarin kunst- en culinaire geschiedenis worden gecombineerd met proeverijen.

Het Kunstcafé vindt plaats in Café Gieling Weeserstraat 82 1398 XZ Muiden. Entree voor niet leden € 5.- Inclusief koffie en thee. Inloop vanaf 19.30 uur en de aanvang van de lezing is 20.00 uur. Tevens is er een mogelijkheid om vooraf aan de lezing om 18.00 uur een speciaal “kunstmenu” te gebruiken, in het restaurant .Als u daaraan mee wilt doen dit svp vermelden bij reservering. Reserveren voor de lezing met vermelding aantal personen bij: info@rietblum.nl
Hartelijke Groet Kunstcafé commissie

Tot een volgende Kunstcafé.
Hartelijke Groet Kunstcafécommissie

 

 

Op 9 maart 2018

Werd onze eerste lezing van dit jaar gehouden door Krzyzstof van “Bureau Boeiend”
onderwerp was: Pyke Koch

Pyke Koch[1]

Het Centraal Museum in Utrecht biedt nu een uitgelezen kans om de machtig interessante kunst van Pyke Koch in een overzichtstentoonstelling te bekijken. Pieter Frans Christiaan Koch (1901-1991) was een van de meest begaafde twintigste-eeuwse Nederlandse schilders, maar wel een met een omstreden hang naar het nationaalsocialisme. En dat zie je in een deel van zijn werk zeker terug.

Koch kwam in 1920 naar Utrecht om rechten te studeren, maar brak de opleiding kort voor voltooiing af om kunstenaar te worden. Zijn eerste schreden in de schilderkunst waren geïnspireerd door het surrealisme en dada. Al snel daarna bekwaamde hij zich in figuratieve en zeer exacte composities, vaak met een nogal geheimzinnige of zelfs dreigende lading. Zo hangt er op een nachtelijk tafereel met een openbaar urinoir een op zijn minst beladen sfeer.

Politiek gemotiveerd zijn een zelfportret met zwarte band uit 1937 en een portret van zijn vrouw (zie afbeelding). Verder zien we schilderijen met zijn idool, de actrice Asta Nielsen en verstilde taferelen die, zoals Koch zei ‘wel mogelijk maar niet waarschijnlijk zijn’. Het is een rijke lezing waarin de kunst van Koch is aangevuld met werk van zijn tijdgenoten.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uit onze rijke lezingenhistorie

Vrijdagavond 17 november 2017 organiseerde het Kunstcollectief Muiden/Muiderberg in haar serie Kunstcafé een lezing over:

Albrecht Dürer –

Meester van de Duitse Renaissance

De lezing werd verzorgd door: Drs. Patricia Huisman, Kunsthistorica.

DurerAlbrecht Dürer,
Met de kunst van Albrecht Dürer (Neurenberg, 1471 – 1528) komt de Renaissance in Duitsland tot volle bloei. Niet alleen verwierf hij roem als schilder en tekenaar, maar ook zijn grafische werk werd zeer gewaardeerd in heel Europa. Daarnaast schreef hij een traktaat over kunsttheorie, over de ideale proporties en over de rol van wiskunde en perspectief in de kunst. Dürer verwierf deze kennis mede dankzij zijn reizen naar Italië. Daar bestuurde hij de architectuur en kunst van de Oudheid en werd hij beïnvloed door de grote meesters van de Italiaanse Renaissance. Hij had ook contact met Vlaamse en Hollandse kunstenaars, waaronder de jonge Lucas van Leyden en was bevriend met de geleerde Erasmus.Kortom, Albrecht Dürer was een homo universalis: de ideale Renaissance-mens die breed ontwikkeld is. Wat opvalt aan zijn schilderijen is dat hij de eerste Duitse kunstenaar was die zelfportretten maakte, naast de opdrachten die hij kreeg. Hieruit spreekt een nieuw en sterk zelfbewustzijn, hetgeen voor een schilder in die tijd nog vrij ongebruikelijk was. Het laat zien hoe modern Dürer was, naar Noord- Europese begrippen. Ook was Dürer één van de eerste noordelijke kunstenaars die levensgrote naaktfiguren schilderde, in de vorm van twee panelen met Adam & Eva. Een prent met hetzelfde onderwerp werd zeer goed verkocht en strekte kunstenaars in heel Europa tot voorbeeld. Andere succesvolle prenten zijn ‘De ridder, de dood en de duivel’ en ‘De vier ruiters van de Apocalyps’. Als tekenaar tenslotte was Dürer een meester in het observeren en het vastleggen van de werkelijkheid. Zijn gedetailleerde tekeningen van handen en gezichten verraden een sterk ontwikkeld waarnemingsvermogen, en natuurlijk het talent om dat alles vervolgens te vertalen in verf. Nieuw in die tijd was dat ook de natuur naar de waarneming werd vastgelegd door Dürer. Zijn landschapsaquarellen zijn waarschijnlijk buiten gemaakt, terwijl hij op reis was, en niet in het atelier. Het is heel indrukwekkend hoe de haas, die Albrecht Dürer meer dan 500 jaar geleden wist te vangen op papier, vandaag de dag nog altijd snuffelend op ons aaien lijkt te zitten wachten!

——————————————————————————————————————————————————-